تبلیغات
جنگ نرم= جهاد نرم - محسن مخملباف کیست؟( قسمت اول)
جنگ نرم= جهاد نرم
همراه با امام ،شهداء و رهبری

محسن مخملباف، (متولد ۸ خرداد ۱۳۳۶ در تهران)، نویسنده و کارگردان است.

. وی فعالیت سینمایی خود را در سال ۱۳۶۰ با نوشتن فیلمنامه «توجیه» آغاز کرد. و در دهه شصت یکی از پرکارترین سینماگران بعد از انقلاب بود. در بین آثار او کمتر می توان شباهتی پیدا کرد. تنوع سلیقه و دیدگاه در یک یک فیلمهای او دیده می شوند و منتقدان هیچگاه نتوانستند شخصیت سینمایی مخملباف را بشناسند. چون او در فیلم به فیلم دیدگاهش ۱۸۰ درجه تغییر کرده است.او پدر سمیرا و حنا مخملباف (کارگردان)، میثم مخملباف (عکاس) و همسر مرضیه مشکینی (کارگردان) است. مخملباف در حال حاضر به همراه همسرش، مرضیه مشکینی (همسر سابق وی فاطمه مشکینی خواهر مرضیه بر اثر آتش سوزی در گذشت)، و فرزندانش، سمیرا، حنا و میثم، در اروپا زندگی می‌کند . وی که ریاست ستاد میر حسین موسوی را در خارج به عهده داشت بعد از انتخابات ریاست جمهوری و اقدامات براندازانه برعلیه نظام اسلامی از جمله افراد فعال بر علیه نظام بوده و  با  اطلاعیه ها وسخنرانی ها و دیدارهای متعدد تلاش نموده درخدمت نظام سطله جهانی وبرعلیه انقلاب و اسلام اقدام کند.وی فلیمهای زیادی از جمله  توبهٔ نصوح، ۱۳۶۱ دو چشم بی‌سو، ۱۳۶۲ استعاذه، ۱۳۶۲ بایکوت، ۱۳۶۴ بای‌سیکل ران، ۱۳۶۴ دستفروش، ۱۳۶۵ ناصرالدین شاه آکتور سینما، ۱۳۷۰

 هنرپیشه، ۱۳۷۱ سلام سینما، ۱۳۷۳ نون و گلدون، گبه، ۱۳۷۴ مدرسه‌ای که باد برد، ۱۳۷۶ قصه‌های کیش (اپیزود سوم: در)، ۱۳۷۷ سکوت، ۱۳۷۷ داستان‌های جزیره (اپیزود دوم، تست دموکراسی)، ۱۳۷۷ سفر قندهار، ۱۳۷۹ دوشنبه بازار، ۱۳۸۳ سردتر از آتش، ۱۳۸۴ سکس و فلسفه، ۱۳۸۴ فریاد مورچه‌ها، ۱۳۸۶ را کارگردانی کرده است.2

 چنانکه در عناوین فیلم های مخملباف میبینید،  وی به مرور زمان چنان دسخوش تغییر به طرف روح لیبرالیسم شده اند که از فیلم توبه نصوح و دوچشم بی سو به فلیم سکس و فلسفه رسیده اند. شهید سید مرتضی آوینی با شناختی که از محسن مخملباف داشته اند در کتاب آینه جادو به نقد افکار و آثار وی پرداخته و عاقبت سقوط وی را پیش بینی نموده اند.شهید آوینی در خصوص هویت زدایی ازانقلاب توسط مخملباف مینویسد. :

  )) با این‌همه، پیش‌قراولان ایجاد آن فضای مغشوشی كه امكان ازاله‌ هویت از انقلاب را رفته‌رفته فراهم كنند باید افرادی باشند ظاهراً منتسب به خود انقلاب و باطناً پیوسته با دشمن.
محسن مخملباف یكی از بهترین كسانی بود كه می‌توانست این وظیفه را بر عهده بگیرد؛ سیاه‌اندیشی و عصبیت او سال‌ها بود كه خود را در فیلم‌هایش به ظهور رسانده و گرگ‌ها را در كمین او نشانده بود یك تحلیل درست از جلوه‌های تحولات فكری او در فیلم‌هایش می‌توانست به‌خوبی نشان دهد كه مخملباف خودش نیز به همان دور باطلی. گرفتار آمده است كه "بای‌سیكل‌ران " در آن ركاب می‌زد و به مقصد نمی‌رسید. دیگر پرسوناژهای او نیز به مقصد نرسیدند، نه دستفروش، نه حاجی و نه دیگران.))3

شهید آوینی  سقوط مخملباف به دامن شیطان را پیش بینی نموده و در نقد فیلم دستفروش وی می نویسد:

(( فیلم "دستفروش " (آینه‌ نابه‌خود مخملباف) نشان می‌داد كه دیگر میان او و تفكر دینی هیچ پیوندی نمانده است و هرچه هست به تلنگری فرو خواهد ریخت و مخملباف نیز در پرتگاهی خواهد افتاد كه بسیاری دیگر فرو غلطیده بودند و البته در عمق این پرتگاه، آغوشی شیطانی هم باز است كه بازماندگان از قافله‌ حق را می‌بلعد. ))4

سید آوینی محتوای فیلم های مخملباف را نهلیسم و سیاه اندیشی معرفی کرده و از اینکه امکانات در اختیار چنین فلیم سازانی قرار میگیرد انتقاد میکند. 

((وقتی كه به سینمای مخملباف می‌روی باید قبول كنی كه یك ساعت و نیم از زندگی‌ات را در یك فضای آكنده از بدخلقی، عصبانیت، ظاهرگرایی، تردید، نیهیلیسم مزمنِ بدخیم، سیاه‌اندیشی، سرگردانی و عوامفریبی سر كنی.
اشكال كار اینجاست كه وقتی كسی به اینجا می‌رسد باز هم هیچ‌چیز مانع از آن نیست كه امكانات سینما در اختیارش قرار بگیرد و فیلم بسازد، فیلم اكران عمومی پیدا كند و آدم‌های بسیاری فیلم را تماشا كنند و بیماری‌های فیلمساز به آن كسانی كه آمادگی دارند سرایت كند و مگر نه اینكه آقای مخملباف خودشان بارها گفته بودند كه فیلم، كارگردان را لو می‌دهد))5

محسن مخملباف در دوره از زندگی هنری خود یک دکتاتور به تمام معنا بوده است و حاضر بوده بمب به خودش ببندد و دیگری را بکشد چراکه اندیشه ای مخالف او داشته است. حال امروز  مخالف دیکتاتوری و موافق دموکراسی شده است.وی در مخالفت با فیلم اجاره نشینها در نامه ای به آقای بهشتی مدیر کل وقت معاونت سینمایی وزارت ارشاد مینویسد:

   بسمه تعالی

برادر بهشتی!

سلام
خسته نباشید. انصاف حکم می کند که تلاش شما را در جهت رشد کمی سینما بستایم. اجرکم علی الله؛ اما وجود فیلم هایی چون اجاره نشین ها را به چه حسابی بگذارم. بی دقتی شما؟، بی اعتقادی شما؟، در صورت آخر اعتماد پاک مهندس موسوی را به شما نمی توانم ندیده بگیرم. برادر عزیز از شما خیلی خوبی می گویند. خیلی ها می گویند دو سه سال پیش در محضر مهندس مرا امر به ثواب کردید، یادتان هست؟ پس من باب ثواب می گویم؛ حاجی واشنگتن را که گردن نگرفتید، اجاره نشین ها به گردن چه کسی است؟ اگر فیلم را ندیده اید، ببینید. اگر دیده اید یک بار دیگر ببینید. شما را به همان حضرت اباالفضل تکلیف کسی چون من با شما چیست؟ ارج گذاریتان به جنگ را باور کنم یا اغماضتان را در مورد امثال اجاره نشین ها، امیدوارم که همچنان ما را متحجر ندانید که مثلاً به هنر تبلیغاتی و سفارشی معتقدیم یا با انتقاد مخالفیم. اما انتقاد در چارچوب انقلاب و اسلام یا هجو اصل اسلام و انقلاب؟ توهین می شود اگر بگویم فیلم دیدن بلد نیستید. می توانید بنشینید با هم اجاره نشین ها را ببینیم. من باب ثواب گفتم، گناه که نکرده ام؟، واقع قضیه این است که دو ساعت پیش که فیلم را دیدم حاضر بودم به خودم نارنجک ببندم و مهرجویی را بغل کنم و با هم به آن دنیا برویم. اما یک ربع پیش که با قرآن استخاره کردم خوب آمد که به شما بگویم و نه به کس دیگر. ادای وظیفه کردم؛ ثواب یا گناه؛ آخرت خودتان را به دنیای دیگران نفروشید.6
محسن مخملباف

محسن مخملباف همانطور که شهید اوینی پیش بینی کرده بود به واسطه افتادن در دامن مکتب لیبرالیسم ، زندگی در غرب را بر زندگی در جوار وطن ترجیح داد چرا که روح او دیگر با دین ودینداری سازگاری نداشت و نمی توانست در جامعه ای با حاکمیت دینی کناربیاید. مخملباف در طول اقامت در اروپا اقدام به ساخت فیلم هایی کرد که جز سیاه نمایی از جامعه ایرانی و اسلامی چیزی نداشت و لذا این عملکرد چون به اهداف سلطه جهانی غرب کمک میکرد وی به کرات مورد تقدیر غربیان قرار گرفته است .33 جایزه به فیلم های محسن مخملباف در جشنواره های مختلف جهانی حاصل خدمت به فرهنگ لیبرالیسم توسط وی بود. محسن مخملباف بعد از ساختن فیلم ((سکس و فلسفه )) در اظهار نظری عجیب ضعف سینمای ایران را عدم وجود سکس و خشونت دانسته و در مورد سانسور در سینمای ایران میگوید.

((          سكس، خشونت و سیاست در سینمای ایران سانسور شده است، به همین دلیل فیلمسازان ایرانی سبك شاعرانه‌ای را توسعه بخشیده‌اند كه باعث ضربه به سینما شده است)) 7

منابع:

1- نهج البلاغه- ترجمه محمددشتی –ص357  -حکمت   184

2- ویکیپدییا دایره المعارف اینترنتی

3- كتاب آینه‌ جادو(جلد دوم) از سید مرتضی آوینی - مضمون عشق در جشنواره نهم

4- همان

5 - كتاب آینه‌ جادو(جلد دوم) از سید مرتضی آوینی - یادداشت‌های یك تماشاگر حرفه‌ای

-6-http://mehrirani.mihanblog.com/post/924 سایت مهر ایران نامه مخملباف به بهشتی

7-

 





نوع مطلب : سیاسی، 
برچسب ها : محسن مخملباف، حنبش سبز، هویت افسران جنبش سبز اموی،
لینک های مرتبط :
شنبه 16 اردیبهشت 1391 03:54 ب.ظ
با سلام .
فکر نمی کنید این مسائل که امروز مصادیق بسیاری غیر از مخلباف را میتوان برایش مثال زد ناشی از ضعف و نقص سیستم فکری و قوانین اجتماعی جامعه ماست که خواص در قالب فردی یا گروهی در کمترین بازه زمانی دچار شدیدترین تحولات فکری میشوند و در هر حالتی شئونات جامعه را بچالش میکشند.
دیروز از شدت افراط و خود بزرگ بینی بخودشان اجازه میدهند که ابتدایی ترین نیاز جامعه انسانی یعنی امنیت جانی مردم را بخطر بیندازند و براحتی فکر قتل کسی را به وحشیانه ترین حالت ممکن در مخیله خود بپرورانند و با وقاحت تمام در قالب نامه ای به یک مسئول حکومتی بگویند و آب ار آب تکان نخورد و شاید هم . . .
و امروز آنچنان دچار تفریط و باز خود بزرگ بینی شده اند که کلیه مبانی فکری و روحی جامعه را زیر سوال میبرند و مخاطب را که عموما جوانان این جامعه هستند دچار سستی و سردرگمی و شک و تردید و اضطراب روحی و روانی میکنند .
سه شنبه 26 بهمن 1389 05:46 ب.ظ
سلام.
بسیار جامع و مفید بود
یاحق
دوشنبه 25 مرداد 1389 11:04 ق.ظ
اتفاقا فیلم دستفروش رو دیشب برای بار دوم پس از سالها دیدم.بسیار جالب و حرفه ای بود.
مخملباف هنرمند فیلمساز یگانه ای است.آرزوی موقیت دارم برایشان
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

این ویلاگ مروج ومدافع تفکر اصولگرای پایبند به اسلام ناب، امام ، شهدا، و مقام معظم رهبری است. واز اصول اسلام، انقلاب،آرمان شهدا،وراه امام و رهبری دفاع می نماید. وابسته به هیچ گروه یا جریان سیاسی نیست . ( استفاده از مقالات با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است )
مدیر وبلاگ : روح الله اژدری
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :